Starta en lokal Coronahjälpgrupp

Vad är en Coronahjälpgrupp?

För att skydda äldre och andra riskgrupper har det startats många hjälpgrupper runt om i landet. Där hjälper friska frivilliga till att handla, hämta medicin på apoteket, med mera, åt personer i riskgrupperna som kanske inte har någon anhörig i närheten.

Se om det redan finns en grupp, och känn av ifall andra är intresserade av att hjälpa till

Finns det en lokal Facebookgrupp för kommunen eller området där du bor? Det kan vara bra att fråga där först, hör efter om det redan finns en frivilliggrupp där du kan hjälpa till. Om det inte gör det, fråga om andra skulle vara intresserade av att hjälpa till i en lokal hjälpgrupp.

Starta en privat Facebookgrupp för er hjälpgrupp

Det finns många sätt att organisera Coronahjälpgrupper, men Facebook har fungerat bra för många grupper. För att värna om de man hjälper är det bra att göra gruppen privat, och granska de man släpper in i gruppen.

Ta emot beställningar

Hur olika grupper tar emot beställningar skiljer sig ganska mycket från grupp till grupp. Här är några exempel:

Ta emot beställningar direkt i Facebookgruppen

Låt personer som behöver hjälp ga med i Facebookgruppen, där de sedan lägger in beställningar. En frivillig kommenterar på inlägget, eller kontaktar personen som beställde direkt.

  • Väldigt enkelt att komma igång
  • Många äldre har inte Facebook

Ta emot beställningar över telefon

Använd ditt eget telefonnummer för att ta emot beställningar, eller skaffa en billig telefon med ett nytt SIM-kort bara för detta. När någon ringer skriver du ett nytt inlägg i Facebookgruppen (t.ex. “Eva på Kråkeryd behöver hjälp att handla. Kommentera här om kan hjälpa henne!”). När någon kommenterar skickar du kontaktuppgifter till den frivillige över privatmeddelande, och på så vis undviker du att sprida telefonnummer och kontaktuppgifter till fler än nödvändigt.

  • Nästan alla har telefon
  • Lätt att komma igång
  • Du som admin måste vara tillgänglig hela tiden

Ta emot beställningar på telefonsvarare

Skaffa ett nytt SIM-kort, och spela in en hälsning till telefonsvararen. Om du använder Comviq kan du sätta in det nya SIM-kortet i din vanliga telefon och följa instruktionerna här: https://www.comviq.se/kundservice/artikel/907971. Sedan kan du ta ut det SIM-kortet ur telefonen och lyssna av telefonsvararen några gånger per dag. När en beställning kommer in lägger du upp den i Facebookgruppen och skickar kontaktdetaljer över privatmeddelande till den frivillige.

  • Flera “samordnare” kan lyssna av samma telefonsvarare
  • Du behöver inte vara tillgänglig hela tiden
  • Det kostar lite pengar att skaffa nytt SIM-kort.

Håll koll på beställningar

Det kan vara värt att göra ett Google kalkylark (https://sheets.new) där du fyller i telefonnummer, tidpunkt, namn, och länkar till Facebookinlägget.

Ta emot betalning

Eftersom målet är att hjälpa så många som möjligt måste man vara ganska flexibel med hur man tar emot betalningen. Kontantlösa betalningssätt är att föredra för att minimera smittorisk.

Swish

Om den som beställer har Swish är det smidigast.

Kontanter

Många vill betala kontant, men om de vill ha växel kan det vara bra att lägga växeln i ett kuvert eller plastpåse och be den ni handlar till att inte ta i kontanterna på ett par dagar för att undvika kontaktsmitta.

Kredit

Prata med dina lokala mataffärer och se om de kan ge er ett kundnummer där ni kan handla på kredit. I vissa fall kan de skicka fakturor direkt till beställaren, och i andra fall får du som grundare av hjälpgruppen hem en faktura i slutet av månaden. I det senare fallet får du be beställarna att sätta in pengar på ditt konto i efterhand.

Prata med andra lokala aktörer

Det finns säkert flera lokala aktörer som vill samarbeta. Kanske har de redan startat initiativ för att hjälpa riskgrupper. Antingen kan ni gå ihop i en central grupp på orten, eller så kan ni fortsätta som separata grupper, men ändå ha ett samarbete.

Kommunen

På kommunkontoret blir de säkert glada att du har startat en frivilliggrupp, och kan kanske hjälpa till med resurser. Till exempel vet de vilka som bor i kommunen och kan skicka vykort till alla över 70 med er hjälpgrupps telefonnummer.

Röda Korset

Röda Korset är ofta väldigt hjälpsamma, och kan ibland bidra med frivilliga.

Kyrkor

Liksom Röda Korset är de lokala kyrkorna ofta engagerade i hjälpinsatser.

Mataffärer

På vissa orter erbjuder mataffärer hemkörning av mat, på andra inte. Men även om de gör det har de kanske inte tid med alla beställningar som kommer in nu på grund av Corona. De kan sätta upp en skylt vid ingången där de uppmanar äldre att ringa till er hjälpgrupp istället för att gå in i affären. Du kan också be dem sätta ut handsprit, plasthandskar och desinfektionsmedel.

Nå ut till personer i riskgrupper

Det kan vara svårt att nå ut till de som behöver hjälp att handla, men det finns en del sätt att prova:

Facebook

Berätta om din hjälpgrupp i lokala Facebookgrupper, och bjud in intresserade att gå med som frivilliga i din Facebookgrupp.

Lokala annonsblad

På vissa orter finns det annonsblad som kommer ut några gånger i månaden. Fråga utgivaren om de kan sponsra en annons för din hjälpgrupp.

Lokalmedia

Tipsa lokaltidningen/lokalradio/lokal-TV om din grupp. Om du har fått kontakt med kommunen eller andra lokala aktörer kan du nämna det samarbetet för att öka chanserna att komma med i tidningen, eller be någon på kommunen/kyrkan/osv. att kontakta tidningen. Det har hänt att media sagt nej på grund av att de bara rapporterar om etablerade verksamheter.

Lokala aktörer ni samarbetar med

Om ni har samarbete med kommunen kan de skicka utskick till personer i riskgrupper. Kyrkorna, Röda Korset, mataffärer, osv. har medlemstidningar, be att de sätter in en annons för er grupp.

Anslagstavlor

Sätt upp information om din grupp på anslagstavlor, till exempel vid apoteket och mataffärer.

Uppförandekod

För att de som beställer ska känna sig extra säkra kan det vara värt att skriva en uppförandekod som de man handlar till skriver under. Här är ett exempel: https://www.coronahjalp-habo.se/#uppforandekod. Det räcker om du gör ett formulär där frivilliga kan skriva in sitt namn innan deras första handling (https://forms.new). 

Lär av andra hjälpgrupper

Gå med i Facebookgruppen “Grundare av Hjälpgrupper”: https://www.facebook.com/groups/502016827137224. Där delar vi med oss av erfarenheter och lär av varandra.

Andra tips

  • Var lyhörd, fråga gruppen hela tiden vad de tycker, vad som fungerar och vad som behöver förbättras. De frivilliga har säkert många ideer som du inte har tänkt på.
  • Dra inte hela lasset själv, fråga i din grupp om någon annan kan tänka sig att vara admin, att lyssna av telefonsvararen, osv. Det kan vara mycket jobb annars, och det är inte bra om gruppen står eller faller på en person.